Emoties op de werkvloer
Wat doe ik wanneer de emoties verhit geraken?
We kennen het allemaal: Mails van die ene collega waarbij iedereen en alles behalve hijzelf schuld heeft aan de situatie of het niet erg vind persoonlijke aanvallen te lanceren. Hoe ga je hiermee om en reageer je hier uberhaupt op?
Het is niet gemakkelijk wanneer emoties verhit geraken en de sfeer in het team even op donker staat. Wanneer problemen zich voordoen, heeft niet iedereen dezelfde mentaliteit of reactie hierop. Het is belangrijk dat je objectief blijft en niet ingaat op dergelijk gedrag tenzij dit repitetief is en er onderliggend meer aan de hand is.
Het stellen van grenzen en communicatie vereisten is dan ook belangrijk. Het is perfect oke om die collega aan te spreken dat de manier waarop hij/zij communiceert met jou niet oke is en je daardoor ook niet ingaat op het gesprek. Vaak is het verwoorden van ongenoegen op de manier waarop je wordt behandeld vaak al genoeg om de persoon in kwestie te kalmeren en tot inzicht te brengen.
